CarCrazy.gr

     Φρένα - Τροχός

 
Πίσω

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 Γενικά :

Δισκόφρενα : Τύπος φρένων, που αποτελείται από τη δισκόπλακα και τη δαγκάνα. Η δισκόπλακα είναι σταθερά συνδεδεμένη με τον τροχό και περιστρέφεται μαζί μ 'αυτόν, ενώ η δαγκάνα εδράζεται στην πλήμνη του τροχού και παραμένει ακίνητη. Πιέζοντας το πεντάλ του φρένου, η πίεση μεταφέρεται υδραυλικά στα τακάκια, που συμπιέζουν τη δισκόπλακα φρενάροντας την κίνησή της και επομένως και την κίνηση του τροχού. Τα δισκόφρενα έχουν  μικρό βάρος, γίνεται ευκολότερη η ψύξη τους, έχουν και αμεσότερη απόκριση. Διακρίνονται σε απλές μονές, διπλές αεριζόμενες, χαρακωτές και τρυπητές.

Τακάκια : Mεταλλικά ελάσματα, πάνω στα οποία είναι ενσωματωμένο υλικό τριβής. Xρησιμοποιούνται στα δισκόφρενα. Tοποθετούνται μέσα στη δαγκάνα, σε πολύ μικρή απόσταση από τον περιστρεφόμενο δίσκο. Mε το πάτημα του πεντάλ του φρένου, τα τακάκια ωθούνται υδραυλικά να ακουμπήσουν πάνω στο δίσκο, επιβραδύνοντας την κίνησή του. Όταν το πεντάλ απελευθερωθεί, τα τακάκια επανέρχονται στην αρχική τους θέση.

Κατανομή Πίεσης (στα φρένα) : H κατανομή της πίεσης του συστήματος πέδησης στους εμπρός και πίσω τροχούς. Για καλύτερο φρενάρισμα πρέπει η κατανομή της πίεσης να ανταποκρίνεται στην πρόσφυση που έχουν οι τροχοί κατά το φρενάρισμα.

Ταμπούρα : Tύπος φρένων που αποτελούνται από ένα τύμπανο, που περιστρέφεται μαζί με τον τροχό, και τις σιαγόνες, οι οποίες εφαρμόζουν πάνω σε μια προέκταση του άξονα, δεν περιστρέφονται και είναι καλυμμένες από υλικό τριβής. Mε το πάτημα του πεντάλ των φρένων, ένα μικρό έμβολο -ή άλλος ανάλογος μηχανισμός- ωθεί (ανοίγει)  τις σιαγόνες έτσι ώστε να έρθουν σε επαφή με την εσωτερική περιφέρεια του περιστρεφόμενου τύμπανου και με την τριβή να το επιβραδύνουν. Όταν το πεντάλ απελευθερωθεί, ένα ελατήριο αναλαμβάνει να επαναφέρει τις σιαγόνες στην αρχική τους θέση. Σε σχέση με τα δισκόφρενα, τα ταμπούρα είναι πιο φθηνά, αλλά ζεσταίνονται πιο εύκολα και είναι πιο βαριά, αυξάνοντας το μη φερόμενο βάρος. H χρήση τους αρχικά περιορίστηκε μόνο στους πίσω τροχούς, αλλά ειδικά μετά την εμφάνιση των συστημάτων ABS έχει περιοριστεί ακόμη περισσότερο, ώστε να απαντώνται κυρίως σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και σε εκτός δρόμου οχήματα.

Σιαγόνες : Τα υλικά τριβής που χρησιμοποιούνται στα συστήματα φρένων με ταμπούρα. Έχουν σχήμα ημικυκλικό και κινούνται με τη βοήθεια δυο μικροσκοπικών εμβόλων ή κάποιας αντίστοιχης μηχανικής διάταξης. Η επιφάνεια τους έρχεται σε επαφή με το εσωτερικό μέρος του ταμπούρο, φρενάροντας το. Όταν ο οδηγός πάρει το πόδι του από το φρένο, επανέρχονται στην αρχική τους θέση με τη βοήθεια ενός ελατηρίου.

Ζάντα : Το μεταλλικό μέρος του τροχού, πάνω στο οποίο μοντάρεται το ελαστικό. Συνήθως το υλικό κατασκευής είναι χάλυβας ή κράμα αλουμινίου. Σε ειδικές περιπτώσεις, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μαγνήσιο. Ανάλογα με το μέγεθος του αυτοκινήτου στο οποίο τοποθετούνται και από την ισχύ που καλούνται να μεταφέρουν, έχουν και ανάλογο μέγεθος (ύφος και πλάτος) , το οποίο μετριέται σε ίντσες.

Ελαστικό radial  : Τα ελαστικά έχουν βασικό  χαρακτηριστικό, την διάταξη των λινών τους, κατά την ακτίνα του τροχού συνήθως στις 20 μοίρες. Σημαντικότερα πλεονεκτήματά τους, η μικρότερη αντίσταση κύλισης και η διπλάσια σχεδόν διάρκεια ζωής τους σε σχέση με τα συμβατικά ελαστικά (με σταυρωτά λινά). Στην εποχή μας έχουν εκτοπίσει τα συμβατικά ελαστικά, σε όλα τα είδη αυτοκινήτων.

Το Πέλμα του ελαστικού : Είναι το μέρος του ελαστικού το οποίο βρίσκεται σε επαφή με το δρόμο. Στα σύγχρονα ελαστικά το σχήμα του ίχνους είναι κυκλικό ή πολύ φαρδιά (ανοιχτή) έλλειψη.

Το Προφίλ του ελαστικού : Έτσι ονομάζεται το πλαϊνό μέρος του ελαστικού. Ανάλογα με το ύψος του προφίλ του, ένα ελαστικό χαρακτηρίζεται ή όχι σαν χαμηλού προφίλ. Το ύψος του είναι πάντα κάποιο εκατοστιαίο ποσοστό του πλάτους του πέλματος του ελαστικού. Ανάλογα με αυτό το ποσοστό, το ελαστικό κατατάσσεται και στην ανάλογη σειρά. Για παράδειγμα ένα ελαστικό σειράς 60 έχει ύψος πέλματος ίσο με το 60% του πλάτους του πέλματός του.

Σύγκλιση Τροχών : H γωνία που σχηματίζουν οι τροχοί ως προς τον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου, όπως τους παρατηρούμε από πάνω. H γωνία σύγκλισης είναι θετική αν οι τροχοί συγκλίνουν προς τον διαμήκη άξονα και αρνητική στην αντίθετη περίπτωση.

Κάμπερ : Η γωνία που σχηματίζεται ανάμεσα στο επίπεδο που ορίζει ο τροχός και την κατακόρυφο. Η γωνία κάμπερ είναι θετική όταν το πάνω μέρος του ελαστικού βρίσκεται πιο έξω από το κάτω μέρος του και αρνητική όταν συμβαίνει το αντίθετο. Επηρεάζει την κατανομή των δυνάμεων που ασκούνται στο πέλμα του τροχού από το δρόμο, παίζοντας έτσι σημαντικό ρόλο στην πρόσφυση. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα συνήθως έχουν ελαφρά αρνητικά κάμπερ, ανεξάρτητα από τον τύπο ελαστικών που φορούν.

Κάστερ : Η γωνία ανάμεσα στον άξονα, γύρω από τον οποίο στρέφεται ο τροχός όταν στρίβουμε το τιμόνι, και της κατακόρυφης διεύθυνσης. Μεγάλη γωνία κάστερ σημαίνει κατά κανόνα δυνατή επαναφορά του τιμονιού και σταθερότητα του αυτοκινήτου και σταθερότητα του αυτοκινήτου στην ευθεία, αλλά από την άλλη μεριά σημαίνει βαρύτερο τιμόνι και μικρότερη ευελιξία. H γωνία ανάμεσα στην κατακόρυφο διεύθυνση και τη διεύθυνση του βασιλικού πείρου (δηλαδή του άξονα περί τον οποίο στρέφεται ο τροχός αλλάζοντας διεύθυνση όταν στρίβουμε το τιμόνι).

Σαμπρέλα : Αεροθάλαμος που τοποθετείται στο εσωτερικό του ελαστικού. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια χρησιμοποιείτο κατά κόρον αλλά με την εμφάνιση των ελαστικών Tubeless (χωρίς αεροθάλαμο), η χρήση του περιθωριοποιήθηκε. Στην εποχή μας χρησιμοποιείται σπάνια.

Υποστροφή : H κατάσταση στην οποία οι γωνίες ολίσθησης των εμπρός τροχών είναι μεγαλύτερες απ' αυτές των πίσω. Σ' αυτή την περίπτωση, οι εμπρός τροχοί του αυτοκίνητου δεν ακολουθούν την πορεία που θέλει ο οδηγός αλλά τείνουν να κινηθούν προς τα έξω, πάνω στην εφαπτόμενη της στροφής. H υποστροφή μπορεί να ελεγχθεί με περισσότερο στρίψιμο του τιμονιού προς την κατεύθυνση της στροφής και σε πιο ακραίες περιπτώσεις με άφημα του γκαζιού ή και τράβηγμα του χειρόφρενου.

Υπερστροφή : H κατάσταση στην οποία οι γωνίες ολίσθησης των πίσω τροχών είναι μεγαλύτερες απ' αυτές των εμπρός τροχών. Στην περίπτωση αυτή παρατηρείται έντονη μετατόπιση του πίσω μέρους του αυτοκινήτου προς το εξωτερικό της στροφής, οπότε απαιτείται διόρθωση με κατάλληλους χειρισμούς του τιμονιού (ανάποδο τιμόνι) και του γκαζιού.

ABS : Anti Blocking System. Σύστημα που εμποδίζει το μπλοκάρισμα των τροχών κατά το φρενάρισμα. Περιλαμβάνει αισθητήρες που ελέγχουν την ταχύτητα περιστροφής των τροχών και δίνουν εντολή να ελαττωθεί η πίεση πέδησης που επενεργεί σ' αυτούς όταν η ταχύτητα τους τείνει να μηδενιστεί. Σύστημα εξαιρετικά χρήσιμο, διότι εκτός του ότι δίνει μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος (στις περισσότερες περιπτώσεις), επιτρέπει και τον έλεγχο του αυτοκινήτου κατά το φρενάρισμα σε ολισθηρές επιφάνειες ή ακόμη και σε φρενάρισμα πανικού σε καλή άσφαλτο.

A.S.R. : ACCELERATION SLIP REGULATION (ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ)
Σύστημα που προλαμβάνει το "σπινάρισμα" των κινητήριων τροχών. Το σύστημα μετρά και συγκρίνει συνεχώς την ταχύτητα των τροχών που
 ανήκουν στην ίδια πλευρά του αυτοκίνητου (δηλ του εμπρός δεξιού με των πίσω δεξιό και αντίστοιχα των εμπρός αριστερό με των πίσω αριστερό). Το σύστημα επεμβαίνει όταν υπάρχει συγκεκριμένη διαφορά ταχύτητας μεταξύ των τροχών της ίδιας πλευράς. Αυτή η διαφορά ταχύτητας δηλώνει ολίσθηση των κινητήριων τροχών. Για να ελεγχθεί η ολίσθηση αυτή το σύστημα αρχικά μειώνει την ροπή του κινητήρα αλλάζοντας την προπορεία
 ανάφλεξης αν αυτό δεν είναι αρκετό το σύστημα κλείνει το γκάζι του κινητήρα μειώνοντας και άλλο την ροπή και αν και αυτό δεν είναι αρκετό το σύστημα επεμβαίνει τελικά φρενάροντας το τροχό που ολισθαίνει.
 
BRAKE ASSIST (ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗΣ ΣΕ ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑΤΑ ΠΑΝΙΚΟΥ)
Έχει παρατηρηθεί ότι κατά την διάρκεια ενός φρεναρίσματος πανικού οι οδηγοί δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το πλήρες δυναμικό του συστήματος των φρένων τους για δύο κυρίως λόγους :
bullet
Ο πρώτος είναι ότι ασυνείδητα χρησιμοποιούν την ίδια δύναμη στο πεντάλ του φρένου που θα χρησιμοποιούσαν και σε κανονικές συνθήκες.
bullet
Και ο δεύτερος συνδέεται με τον ψυχολογικό φόβο ότι τα φρένα τους θα μπλοκάρουν ακόμα και αν είναι εφοδιασμένα με ABS.
Για αυτούς τους λόγους υπάρχουν τα συστήματα HBA ( HYDRAULIC BRAKE ASSISTANCE) και  EVA (EMERGENCY VALVE ASSISTANCE).
Τα οποία αναγνωρίζουν το φρενάρισμα πανικού και βάση το προγραμματισμό τους και της περιβαλλοντολογικές συνθήκες, χρησιμοποιούν το κατάλληλο δυναμικό των φρένων για  ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο όσο ποιο σύντομα και ποιο ασφαλές γίνετε.
 
E.B.D. : ELECTRONIC BRAKE FORCE DISTRIBUTOR (ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΝΕΜΗΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΠΕΔΗΣΗΣ)
Με το σύστημα αυτό επιτυγχάνεται η κατανομή της δύναμης πέδησης ξεχωριστά για κάθε τροχό του ίδιου άξονα. Έτσι ώστε όταν π.χ. χρειαστεί να φρενάρουμε κατά μήκος μιας στροφής προκαλούμε αναπόφευκτα μεταφορά βάρους η οποία φορτίζει άλλους τροχούς και αποφορτίζει άλλους. Το EBD φροντίζει ώστε σε κάθε τροχό να εφαρμόζεται η δύναμη φρεναρίσματος που χρειάζεται ώστε να μην προκληθούν επικίνδυνες τάσεις υπέρ-υποστροφής.
 
V.S.P.  και το E.S.P.  VEHICLE DYNAMIC CONTROL (ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ)
Το σύστημα αυτό συνεχώς ελέγχει για τυχόν απώλεια πρόσφυσης των τροχών κατά των διαμήκη και εγκάρσιο άξονα τους.
Αυτός ο έλεγχος γίνεται κάτω από όλες της οδηγικές συνθήκες, από το φρενάρισμα μέχρι την επιτάχυνση ώστε να διασφαλίζεται η κατευθυντικότητα και ευστάθεια του οχήματος.
Συνεργάζεται με το ABS και το ASR/MSR όπως επίσης χρησιμοποιεί και επεξεργάζεται σήματα από τον αισθητήρα γωνίας στροφής του τιμονιού και από αισθητήρες πλευρικών και εγκάρσιων επιταχύνσεων.
Έτσι το σύστημα μπορεί να διορθώσει την υποστροφή (φρενάροντας τους τροχούς που βρίσκονται στο εσωτερικό της στροφής), την υπερστροφή (φρενάροντας των εξωτερικό εμπρός τροχό), εξασφαλίζει την ευστάθεια για την κίνηση του αυτοκινήτου κατά την διάρκεια ενός προσπεράσματος ή ενός ελιγμού συνδυάζοντας τις στρατηγικές που αναφέρθηκαν για την υπέρ / υπό στροφή. Η ίδια στρατηγική ακολουθείται και κατά την κίνηση του αυτοκινήτου επάνω σε διαφορετικές επιφάνειες. Επίσης ελέγχεται η πλευρική επιτάχυνση του οχήματος κατά την διάρκεια της επιτάχυνσης και επιβράδυνσης αποτρέποντας πλάγιες μετατοπίσεις κατά την διάρκεια των φάσεων αυτών.
 
ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ)
Είναι ακριβώς το ίδιο με το VDC, με την μόνη διαφορά της αλλαγής της ονομασίας του.